ŁOKIEĆ GOLFISTY 🏒🏌🏼‍♀️🏌🏻


Entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej, określane potocznie jako łokieć golfisty, jest to zespół bólowy przyczepu mięśni zginaczy nadgarstka położonych po stronie przyśrodkowej stawu łokciowego. Ból związany jest najczęściej z przeciążeniem przyczepów mięśni zginaczy nadgarstka. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się jakie są przyczyny, objawy, kogo dotyczy, jaka jest diagnostyka oraz leczenie z fizjoterapią w przypadku łokcia golfisty. Na końcu znajdziesz zestaw przykładowych ćwiczeń w przypadku tego schorzenia.


PRZYCZYNY:

Kontuzję zazwyczaj powoduje wielokrotne zginanie i prostowanie łokcia, co oznacza długotrwałe przeciążenie mięśnia i powoduje mikrourazy tkanki. Innymi możliwymi przyczynami – choć rzadziej spotykanymi – są zwłóknienia, zwapnienia, przebyte złamania, narośla w chorym obszarze albo choroby nowotworowe.


OBJAWY:

  • stopniowo nasilający się ból po przyśrodkowej stronie stawu łokciowego, bez ograniczenia jego ruchomości, czucia i sił. Ból nasila się podczas wykonywania rzutów oraz nawracania przedramienia z oporem,

  • maksymalna tkliwość odczuwalna jest w miejscu, przyczepu początkowego mięśni: nawrotnego obły i zginacza łokciowego nadgarstka.

  • ucisk nerwu łokciowego w rowku,

  • w przypadku bardziej rozwiniętego stadium łokcia golfisty do objawów zaliczamy również tkliwość łokcia, sztywność i słabość ręki, nadgarstka i palców,

  • drętwienie lub mrowienie przedramienia,

  • bólem promieniującym do palców

  • słabnięcie siły mięśniowej.

KOGO DOTYCZY:

  • zawodowych sportowców: piłka ręczna, oczywiście golf, strzelanie z łuku, wspinaczka, podnoszenie ciężarów (zwłaszcza przy błędach w technice), rzut oszczepem, a także sporty rakietowe: badminton, tenis, squash,

  • osób dużo pracujących w ogrodzie,

  • zmywających podłogę,

  • stolarzy,

  • malarzy,

  • stomatologów,

  • pracowników biurowych, którzy dużo czasu spędzają przy komputerze.


DIAGNOZA:

Rozpoznanie łokcia golfisty opiera się na badaniu klinicznym w niektórych przypadkach uzupełnionym o badania dodatkowe. USG oraz rezonans magnetyczny może pomóc w przypadkach wątpliwych klinicznie oraz przy nakładających się patologiach. Badanie RTG może uwidocznić zmiany typu zwapnienia w ścięgnach i więzadłach.


LECZENIE + FIZJOTERAPIA

W przypadku łagodnych kontuzji może wystarczyć odpoczynek i chłodzenie urazu (lód lub żele chłodzące). Leczenie zaczyna się od zastosowania leków przeciwbólowych i przeciwzapalnych oraz zimnych okładów. Wspiera się je ograniczeniem ruchu i odciążeniem kończyny, często z pomocą ortezy. Jeżeli zdiagnozowany zostanie łokieć golfisty, to fizjoterapia jest jednym z kluczowych elementów kuracji. Co może nam zaoferować? Fizjoterapia obejmuje:

  • ćwiczenia izometryczne,

  • ćwiczenia z oporem

  • terapię TECAR,

  • laseroterapię,

  • falę uderzeniową,

  • ultradźwięki,

  • jonoforezę,

  • krioterapię,

  • magnetoterapię,

  • masaż poprzeczny i funkcyjny,

  • kinesiotaping.

PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA:

ĆWICZENIE NR 1:

Do tego ćwiczenia będziesz potrzebować piłeczki. PW: ręka położona na stole, dłoniową stroną do sufitu RUCH: wykonaj ściśnięcie piłeczki, przytrzymaj około 5 sekund, następnie powoli rozluźnij INTENSYWNOŚĆ: 10-15 powtórzeń w 2-3 seriach.

ĆWICZENIE NR 2:

PW: wyprostuj rękę, strona dłoniowa skierowana do podłogi. RUCH: za pomocą drugiej ręki wykonaj rozciąganie nadgarstka, czyli zgięcie grzebietowe nadgarstka. Utrzymaj tę pozycję przez 15-30 sekund. Następnie wróć do pozycji wyjściowej. INTENSYWNOŚĆ: wykonaj 3-5 powtórzeń. WSKAZÓWKI:* musisz czuć wyraźne rozciąganie.

ĆWICZENIE NR 3: AUTOMASAŻ PW: przedramię leży na stole, strona dłoniowa do sufitu. RUCH: kciukiem drugiej ręki znajdź miejsce najbardziej bolesne, następnie dociśnij kciukiem to miejsce (15-30 sekund), chwilę utrzymaj. Następnie przejedź obok 1 cm wykonaj dokładnie to samo. To samo wykonaj w obrębie całego bolesnego obszaru przy łokciu. INTENSYWNOŚĆ: powtórz ruch około 3-5 minut (przeciwbólowo), 15-20 min będzie działało regeneracyjnie.

ĆWICZENIE NR 4: Do kolejnego ćwiczenia będziesz potrzebować ciężarek lub puszkę z konserwą. PW: połóż przedramię na stole (strona dłoniowa do sufitu) tak żeby nadgarstek wychodził poza, chwyć ciężarek podchwytem. RUCH: opuść rękę z ciężarkiem, następnie drugą ręką pomóż wrócić do pozycji wyjściowej. INTENSYWNOŚĆ: 15 powtórzeń w 3 seriach ( 3x dziennie). WSKAZÓWKI: * nie rezygnuj z pomocy drugiej ręki, ponieważ wtedy to ćwiczenie jest ćwiczeniem ekscentrycznym. * zwróć uwagę na powolne wykonywanie tego ćwiczenia, opuszczanie ciężarka powinno zajmować 5-7 sekund.

ĆWICZENIE NR 5: PW: połóż rękę na stole, strona dłoniowa do podłoża. RUCH: wykonaj ruch nawracania i odwracania przedramienia. INTENSYWNOŚĆ: wykonaj 10-15 powtórzeń.


PODSUMOWANIE:

Łokieć golfisty jest schorzeniem, które dotyka coraz więcej osób, głównie po 35 roku życia. Schorzenie to dotyczy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Fizjoterapia doskonale pomaga pozbyć się bolesnych dolegliwości i jest bardzo skuteczna.


Pozdrawiamy

Gabinet Kasia Dźwigała - Masaż i Fizjoterapia


mgr Kasia Kwiatkowska (Dźwigała) - fizjoterapeutka uroginekologiczna



74 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie