ZESPÓŁ CIEŚNI NADGARSTKA


W czasach komputerów oraz smartfonów coraz częściej do naszego gabinetu zgłaszają sie Klienci, którzy mają dolegliwości bólowe w obrębie stawów nadgarstkowych. Zespół cieśni nadgarstka występuje głównie u kobiet w wieku 40-60 lat. Problem z nadgarskiem dotyczy przede wszyskim osób, ktore przez dłuższy okres zajmują się zawodowo pracą na laptopie. Ciągła praca mięśni prostowników nadgarstka i palców powoduje ucisk przeciążonych i obrzękniętych tkanek miękkich na nerw pośrodkowy. Statystyki mówią, że z zespołem cieśni nadgarstka boryka się 1 na 1000 osób, czyli jest to dosyć powszechne schorzenie.


1. OBJAWY: dokuczliwe dolegliwości bólowe w obrębie dłoni nasilające się głównie w nocy;

  • sztywność poranna

  • zaburzenia czuciowe i ruchowe,

  • głęboki, tętniący ból (który może promieniować do przedramienia),

  • mrowienie, drętwienie kciuka, palca wskazującego, środkowego a nawet palca serdecznego,

  • drętwienie i mrowienie dłoni,

  • osłabienie chwytu,

  • ból promieniujący od nadgarstka, poprzez przedramię aż do ramienia;

  • uczucie obrzęku dłoni w nocy,

  • utrudnione zaciśnięcie ręki w pięść,

  • wypadanie z dłoni trzymanych przedmiotów.


2. PRZYCZYNY:

  • przeciążenie spowodowane wykonywaną pracą lub aktywnością fizyczną,

  • stałe utrzymywanie zgięcia grzbietowego,

  • nieprawidłowe pozycje wyjściowe podczas wykonywanych ćwiczeń,

  • złamanie kości nadgarstka lub nasady dalszej kości promieniowej.

  • reumatoidalne zapalenie stawów,

  • może mieć charakter choroby zawodowej.


3. KOGO DOTYCZY

Głównie osób, które dużo piszą na klawiaturze - praca biurowa. Zespół nadgarstka może dotknąć również osoby pracujące na budowie, przy taśmie w fabrykach. Wykonywaniu powtarzającej się czynności np. granie na instrumencie (gitara), granie na komputerze (ruszanie myszką),


4. JAK FIZJOTERAPIA MOŻE POMÓC:

  • unieruchomienie nadgarstka.

  • masaż funkcyjny – dotyczy mięśni przedramienia, a w szczególności zginaczy przedramienia,

  • neuromobilizacje nerwu pośrodkowego,

  • PIR – dotyczy zginaczy przedramienia,

  • ćwiczenia stabilizacyjne,

  • kinesiotaping.


5. PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA NA CIEŚŃ NADGARSTKA:


ĆWICZENIE NR 1.

PW: wyprostowana dłóń, RUCH: wykonaj ruch zaciskania palcy (II-V) a następnie wyprostuj je, INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonaj 20-30 x.

UWAGA: ćwiczenie wykonuj co 2 godziny.



ĆWICZENIE NR 2:

PW: wyprostowana dłoń, RUCH: wykonaj ruch zbliżania palca do kciuka. Rozpocznij od palca wskazującego, następnie środkowego, serdecznego oraz małego. INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie powtórz 10-15 x.



ĆWICZENIE NR 3.

PW: wyprostowana dłoń, RUCH:wykonaj ruch zgięcia a następnie wyprostu dłoni. INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie powtórz 10-15x.


ĆWICZENIE NR 4:

PW: wyprostowana dłoń, druga ręka będzie pomagać przy rozciąganiu, RUCH: wykonaj ruch rozciągania grze bitowego a następnie dłoniowego drugą ręką, INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonaj 3 x na stronę.


ĆWICZENIE NR 5: PW: chwyć w dłoń piłkę/maskotkę/ręcznik, RUCH: wykonaj ruch ściśnięcia piłki, następnie rozluźnienia, INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonaj 10 x.


Pozdrawiamy

Gabinet Kasia Dźwigała - Masaż i Fizjoterapia


mgr Kasia Kwiatkowska (Dźwigała) - fizjoterapeutka uroginekologiczna



161 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

WDOWI GARB