ŁOKIEĆ TENISISTY



Jest to problem, który dotyczy prostowników nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Jest to choroba, która dotyczy osób, które przez wiele godzin wykonują powtarzalne ruchy rąk (np. pisanie na klawiaturze, ruchy obrotowe przy wkręcaniu śrub). Ruchy te powofują uszkodzenia we włóknach kolagenowych mięśni oraz przyczepów. Dlategoschorzenie to zostało uznane za chorobę zawodową. Z dzisiejszego artykułu dowiesz się jakie są przyczyny, objawy, kogo dotyczy, jaka jest diagnostyka oraz leczenie z fizjoterapią w przypadku łokcia tenisisty. Na końcu znajdziesz zestaw przykładowych ćwiczeń w przypadku tego schorzenia.


PRZYCZYNY:

Przyczyną są głównie mikrourazy, powtarzające się na przestrzeni dłuższego czasu specyficzne ruchy przedramienia i nadgarstka, np. wielogodzinne skręcanie mebli. W takiej sytuacji prostowniki nadgarstka poddawane są długotrwałemu skurczowi, nie mając czasu na regenerację. Łokieć tenisisty może również powstać na skutek wielogodzinnej pracy przy komputerze, gdy nadgarstki oparte są o stół, a dłonie lekko uniesione, ta niekorzystna pozycja może wywoływać stan zapalny. Do mikrourazów może również dojść w wyniku nieprawidłowej biomechaniki ruchu np. zła technika gry w squasha, zawodnik niewystarczająco wykorzystujący pracę tułowia, obręczy barkowej oraz nóg ma dużą szansę na kompensowanie ruchu przez prostowniki nadgarstka. Taka sytuacja na przestrzeni czasu również może spowodować pojawienie się entezopatii.


OBJAWY:

  • ból po bocznej stronie stawu łokciowego, który może promieniować wzdłuż przebiegu mięśni prostowników oraz nadgarstka,

  • tkliwość podczas badania palpacyjnego,

  • osłabienie siły mięśniowej,

  • nasilenie bólu podczas wyprostu nadgarstka,

  • nasilenie bólu podczas skręcania przedramienia na zewnątrz,

  • problem z chwytaniem, podaniem ręki na przywitanie, podniesienia szklanki z napojem.podczas badania palpacyjnego wyraźnie odczuwana jest tkliwość tkanek

KOGO DOTYCZY:

  • szwaczki,

  • pracownicy biurowi,

  • sportowcy (tenis, badminton, squash),

  • muzycy,

  • stomatolodzy,

  • ortopedów,

  • elektryków,

  • masażystów i fizjoterapeutów,

  • ślusarzy,

  • mechaników,

  • monterów,

  • kucharzy,

  • osób pracujących przy komputerze.


DIAGNOZA:

Ból po bocznej stronie łokcia nie zawsze musi oznaczać, że mamy do czynienia z łokciem tenisisty. Bóle imitujące tą dolegliwość potrafią mieć bardzo różne źródło. Ich pochodzenie może mieć początek w odcinku szyjnym i piersiowym kręgosłupa lub górnym otworze klatki piersiowej. Ból do łokcia może również promieniować z innych struktur miękkich (mięśnie, powięź). Aby móc skutecznie leczyć łokieć tenisisty musimy mieć pewność gdzie jest źródło problemu. W tym celu lekarz ortopeda, bądź fizjoterapeuta, musi przeprowadzić wywiad oraz badanie przedmiotowe. Na jego podstawie lekarz ortopeda może zdecydować o wskazaniu do badania USG w celu potwierdzenia diagnozy oraz określenia wielkości uszkodzenia. Może również skierować do fizjoterapeuty w celu dalszego badania. Fizjoterapeuta natomiast, może zdecydować o konieczności konsultacji z lekarzem ortopedą lub o konieczności przeprowadzenia badania przedmiotowego odcinka szyjnego kręgosłupa, górnego otworu klatki piersiowej, badania struktur mięśniowo-powięziowych oraz oceny biomechaniki ruchu.


LECZENIE + FIZJOTERAPIA

Leczenie zapalenia łokcia tenisisty trwa od 6 nawet do 12 tygodni. Bardzo dużym błędem jest unikanie ruchu w stawie, ponieważ prowadzi do do zaników mięśniowych oraz spowoleninia procesu leczenia. Do najczęsszych metod leczenia zaliczamy: - chłodne okłady,

- masaż poprzeczny (który poznacie z tego konspektu),

- indywidualna terapia z fizjoterapeutą,

- fizykoterapia (ultradźwięki, jonoforeza, krioterapia).


ERGONOMIA PRACY PRZY KOMPUTERZE: - zmień standardową myszkę na wertykalną, - zmień wysokość fotela, tak żeby przedramiona podczas pracy były ułożone na blacie/stole, - zwróć uwagę na oparcie fotela – dobry fotel powinien mieć możliwość ustawienia kata nachylenia oparcia, - rób częste przerwy, podczas których będziesz wykonywać powyższe ćwiczenia.


PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA:


ĆWICZENIE NR 1: PW: wnieś wyprostowaną rękę (z którą masz problem) do góry, zegnij nadgarstek (ruch dłoni w stronę podłogi), druga rękę ułóż na stronie dłoniowej. RUCH: dociśnij drugą ręką do strony dłoniowej, ta żebyś poczuł rozciąganie prostowników, przytrzymaj 30 sekund.

INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie powtórz 5x.

ĆWICZENIE NR 2: PW: wznieś wyprostowaną rękę (z którą masz problem) do góry, złóż dłoń w pięść, następnie drugą rękę ułóż na pięści. RUCH: wykonaj ruch docisku dłoni do pięści, tak abyś poczuł rozciąganie prostowników, rozciągaj przez 30 sekund.

INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonaj 5 x.

ĆWICZENIE NR 3: Do kolejnych ćwicze będzie Ci porzebne obciążenie (ciężarek, lub puszka z konserwą). PW: wyprostowana ręka, która opiera się na brzegu stołu, tak żeby nadgarstek wystawał poza stół, chwyć ciężarek.

RUCH: wykonuj podnoszenie ciężarka do gory. INTENSYWNOŚĆ: wykonaj 20 powtórzeń.

ĆWICZENIE NR 4

PR: wyprostowana ręka opiera się na brzegu stołu, tak żeby nadgarstek wystawał poza stół, chwyć ciężarek.

RUCH: drugą ręką podnieś ciężarek. Twoje zadanie będzie polegało na bardzo powolnym opuszczaniu ręki z ciężarkiem (ale bez pomocy drugiej ręki). INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonaj 20 razy.

ĆWICZENIE NR 5

Do tego ćwiczenia będziesz potrzebować młotka.

PW: połóż wyprostowaną rękę na stole, chwyć młotek aby znajdował się prostopadle do stołu. RUCH: wykonaj ruch ręką z młotkiem - przechylenie na jedną, następnie na drugą stronę stołu.Ruch wykonuj dosyć powoli. INTENSYWNOŚĆ: wykonaj 15 powtórzeń na stronę

ĆWICZENIE NR 6

PW: połóż rękę na stole, zbliż opuszki wszystkich palców do siebie, nałóż gumkę recepturkę. RUCH: rozciągaj gumkę recepturkę palcami. INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonaj 8-10 razy.

ĆWICZENIE NR 7: PW: ręka zgięta w łokciu, przedramię oparte na stole.

RUCH: wykonaj ruch nadgarstkiem, tak jakbyś wkręcał żarówkę.

INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonuj przez 30 sekund w 5 seriach.

PODSUMOWANIE:

Łokieć tenisisty jest schorzeniem, które dotyka coraz więcej osób, głównie po 35 roku życia. Schorzenie to dotyczy nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej. Fizjoterapia doskonale pomaga pozbyć się bolesnych dolegliwości.


Pozdrawiamy

Gabinet Kasia Dźwigała - Masaż i Fizjoterapia


mgr Kasia Kwiatkowska (Dźwigała) - fizjoterapeutka uroginekologiczna



114 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

WDOWI GARB