top of page

TRENING NA TRAMPOLINACH A MIĘŚNIE DNA MIEDNICY?

W ostatnim czasie treningi na trampolinach stały się bardzo modne. W klubach fitnes pojawia się zajęcia typu jumping fitness, które polegają na rytmicznym skakaniu na trampolinie w rytm energetycznej muzyki. Ich popularność zyskuje coraz więcej zwolenników, a na zajęcia w tej trzeba się zapisywać nawet na listy rezerwowe. Ogromną zaletą takich zajęć jest spalanie sporej ilości kalorii w krótkim czasie oraz angażowanie wszystkich partii mięśniowych. Dodatkowym atutem jest żywiołowa muzyka, która podnosi poziom endorfin. Wszystko pięknie, ale czy istnieje druga strona medalu? Co się dzieje z mięśniami dna miednicy i jak o wpływa na nietrzymanie moczu?


PRZECIWWSKAZANIA DO ĆWICZEŃ NA TRAMPOLINIE:

- ciąża,

- osteoporoza,

- problemy z układem krwionośnym,

- choroby zwyrodnieniowe stawów,

- choroby układu oddechowego,

- endoprotezy,

- wady postawy takie jak skolioza, koślawość kolan itp.


CO SIĘ DZIEJE Z ORGANIZMEM (MIĘŚNIAMI DNA MIEDNICY) PODCZAS SKAKANIA NA TRAMPOLINIE:

Zacznijmy od tego, że mięśnie dna miednicy pełnią ważną rolę w naszym organiźmie. Przede wszystkim mięśnie dna miednicy podtrzymują narządy takie jak pęcherz moczowy, macicę, jelita czy odbytnicę. Stanowią podporę i zapewniają odpowiednie ustawienie narządów w przestrzeni. Możliwe jest to dzięki wzajemnej współpracy mięśni, powięzi i więzadeł. Jeżeli struktury te są osłabione, to nie spełniają swojej podstawowej funkcji.


Podczas skakania narządy uderzają o dno miednicy. Dodatkowo podczas podskoków generowane jest ogromne ciśnienie śródbrzuszne powodujące nacisk na mięśnie dna miednicy i prowadzące do stałego ich napięcia. Do prawidłowej pracy i zachowania swoich funkcji, każdy mięsień powinien mieć szansę na pełny skurcz i rozluźnienie. W czasie treningu na trampolinach takie wzmożone obciążenie, podczas którego mięśnie nie mają okazji zbyt często się rozluźnić, trwa w sumie około 45 – 60 minut. Podczas pojedynczych zajęć pewnie nic się nie stanie, ale co w przypadku regularnego skakania na trampolinach np. po 5-6 miesiącach czy roku? Co się stanie z mięśniami dna miednicy oraz więzadłami, które podtrzymują narządy?


Korzystanie z zajęć na trampolinie wymaga dużej świadomości własnego ciała: świadome i poprawne napięcie oraz rozluźnianie mięśni. Bardzo ważne do prawidłowej pracy mięśni jest ich skoordynowanie z pracą przepony czyli z prawidłowym oddechem. Wiele kobiet nie jest w stanie tego wykonać prawidłowo. A podczas skakania gdy zmieni się tempo oraz intensywność podskoków jest to trudniejsze do kontrolowania. Instruktor nie jest w stanie poprawić Twoich błędów, ponieważ nie widać ich gołym okiem. Prawidłowa technika wykonywania ćwiczeń to podstawa.


KONSEKWENCJE SKAKANIA NA TRAMPOLINIE:

- obniżenie narządów miednicy mniejszej: pęcherza moczowego, macicy, odbytu.

- przeciążenie mięśni dna miednicy,

- zaburzenie pracy mięśni głębokich,

- obniżenie narządów miednicy mniejszej,

- rozciągnięcie lub zerwanie więzadeł podtrzymujących narządy wewnętrzne,

- obniżenie lub wypadanie narządów przez pochwę,

- wysiłkowego nietrzymania moczu (popuszczanie moczu podczas skakania, kichania, kaszlu, śmiechu),

– nietrzymanie moczu z parcia naglącego (nagła i częsta potrzeba oddawania moczu),

– nietrzymanie kału, gazów,

- nietrzymanie stolca,

- nietrzymanie gazów,

- problemy z trawieniem,

- zaburzenia seksualne,

- ból dolnego odcinka kręgosłupa i miednicy,

- zaparcia,

- hemoroidy,

- zaburzenia oddychania i pracy przepony.


CZY KOBIETY W CIĄŻY LUB PO PORODZIE MOGĄ KORZYSTAĆ Z TRENINGÓW NA TRAMPOLINIE?

Przez 9 miesięcy ciąży oraz podczas porodu naturalnego mięśnie dna miednicy zostały mocno obciążone i osłabione a mięśnie tułowia rozciągnięte. Ile czasu w takim razie mięśnie będą potrzebowały, żeby wrócić do swojej prawidłowej funkcji? To wszystko zależy od stanu ich nadwyrężenia. Dlatego tak ważna jest wizyta u fizjoterapeutki uroginekologicznej, która sprawdzić tan mięśni dna miednicy oraz zastosuje indywidualną terapię. Ważna jest również praca z oddechem.


Zajęcia na trampolinach niesamowicie kuszą: szybkim gubieniem nadmiernych kilogramów, powrót do formy, wylane hektolitry potu, spalenie niesamowctej ilości kalorii. Niestety w przypadku kobiet po porodzie (zwłaszcza porodzie naturalnym) takie zajęcia są nie wskazane.


Skakanie na trampolinie nie tylko uniemożliwia mięśniom dna miednicy regenerację, ale jeszcze bardziej je obciąża, co niesie za sobą poważne ryzyko zdrowotne.


SKAKANIE NA TRAMPOLINIE A NIETRZYMANIE MOCZU:

Skakanie na trampolinach jest dosyć nowym tematem, dlatego też nie ma za dużo badań dotyczących tego problemu. W jednej z prac, którą udało mi się znaleźć możemy przeczytać o grupie kobiet, które zawodowo skakały na trampolinach. Średni wiek kobiet to 21 lat, skakały one około 5 lat, 1-3 razy w tygodniu. Większość nie była w ciąży ani nie rodziła dziecka. Wyniki były bardzo zaskakujące. 68% odpowiedziało że występował u nich wyciek moczu. (72% – sporadycznie, 20% – kilka razy, 6% – często), 45% zgłosiło wyciek moczu podczas treningu na trampolinie. 58% cierpiało na nietrzymanie moczu zawsze podczas treningu. 38% stwierdziło że wycieki skończyły się po zaprzestaniu treningów. Są to drastyczne dane przedstawiające negatywny wpływa skakania na trampolinie u bardzo młodych osób, u których mięśnie dna miednicy powinny być w świetnej kondycji.


PODSUMOWANIE:

Jeśli będziemy korzystać z trampolin sporadycznie, jako forma spędzenia wolnego czasu z rodziną raz na jakiś czas, nie wpłynie to znacząco na mięśnie dna miednicy. Lecz jeśli będzie to regularne skakanie np. na zajęciach na siłowni typu kangoo jump czy frog jump możemy spodziewać przeróżnych problemów od nietrzymania moczu, kału, gazów przez zaburzenia seksualne, problemy z kręgosłupem czy stawami. Pamiętajcie wszystko z głową!



mgr Kasia Kwiatkowska (Dźwigała) - fizjoterapeutka uroginekologiczna

43 wyświetlenia0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie
bottom of page