RWA KULSZOWA W CIĄŻY

Zaktualizowano: 3 maj


Rwa kulszowa - schorzenie, które występuje nawet u co drugiej ciężarnej. Jednocześnie ze zrostem dziecka zmienia się środek ciężkości ciała ciężarnej, zmianie ulega również kształt kręgosłupa, co może powodować przewlekłe bóle zwykle dolnego odcinka pleców. Ucisk korzeni nerwowych w tym miejscu może powodować silne promieniujące bóle, z okolicy odcinka lędźwiowego, przez pośladek udo aż do stopy. Dlatego też kobiety powinny regularnie podczas ciąży dbać o rozluźnianie mięśni oraz dobierać odpowiednią aktywność fizyczną, która odciąży ciało od tak dużego ciężaru, jakim jest dziecko. Jakie są przyczyny rwy kulszowej, z czym jest mylona, jakie są objawy, jak fizjoterapia może pomóc przy rwie - odpowiedzi na te pytania poznacie w poniższym artykule. Dodatkowo przygotowałam dla Was przykładowy zestaw ćwiczeń zmniejszający objawy w przypadku występowania rwy kulszowej.


1. CO TO JEST RWA KULSZOWA:

Rwa kulszowa w ciąży najczęściej pojawia się gdy w wyniku zmiany środka ciężkości ciała (poprzez rosnący brzuch), dochodzi do ucisku na nerw kulszowy. Nerw kulszowy jest najdłuższym nerwem w ludzkim organizmie, ma on 0,5 cm grubości i 1,5 cm szerokości. Rozpoczyna się w miednicy, następnie opuszcza ją przez twój pod gruszkowy, biegnie przez pośladek obok mięśnia pośladkowego wielkiego. Przechodzi przez tylną część uda, przechodzi przez okolicę dołu podkolanowego, gdzie rozdziela się na dwie gałęzie: nerw strzałkowy oraz piszczelowy. Nerw piszczelowy unerwia mięśnie grupy tylnej uda, podudzia, a także mięśnie podeszwy stopy. Nerw strzałkowy biegnie przez mięsień dwugłowy uda i unerwia mięśnie z przedniej i bocznej części podudzia. Rwą kulszowa w ciąży powstaje głównie przez zmiany, które zachodzą w organiźmie kobiety. Powiększający się brzuch powoduje, że kręgosłup lędźwiowy staje się sztywniejszy oraz uwypukla się ku przodowi. Powoduje to napinanie się pośladków, żeby utrzymać równowagę ciała, to z kolei powoduje uciśnięcie nerwu kulszowego, który daje bolesne dolegliwości. Rwą kulszowa w ciąży zazwyczaj pojawia się w II trymestrze i niestety trwa aż do porodu. Dlatego tak ważna jest w tym czasie wizyta u fizjoterapeutki uroginekologicznej, która regularnie będzie zmniejszała dolegliwości oraz rozluźniała pospinane struktury.


2. JAKIE SĄ PRZYCZYNY:

👉🏻 zmiany hormonalne, które towarzyszą w ciąży powodują rozluźnienie więzadeł spojenia łonowego, stawów krzyżowo-biodrowych i międzykręgowych, mięśni brzucha czy też dna miednicy,

👉🏻 wzrost wagi zarówno mamy jak i dziecka,

👉🏻 zwiększenie rozmiaru macicy,

👉🏻 w III trymestrze dziecko może uciskać na struktury nerwowe oraz naczynia, przez co powstają obrzęk kończyn dolnych,

👉🏻 przepuklina dysku,

👉🏻 choroba zwyrodnieniowa,

👉🏻 zwężenie kanału kręgowego,

👉🏻 kręgozmyk,

👉🏻 zapalenie kości i stawów,

👉🏻 uraz kręgosłupa.


3. RWA KULSZOWA JEST BARDZO CZĘSTO MYLONA Z:

▪️ sklejeniem mięśnia gruszkowatego,

▪️ bólem miednicy,

▪️ bólem spojenia łonowego,

▪️ bólem więzadeł miednicy,

▪️ bólem pleców.


4. JAKIE SĄ OBJAWY:

⭐️ silny ból pleców w okolicy odcinka lędźwiowego,

⭐️ mrowienie oraz pieczenie,

⭐️ zaburzenia czucia,

⭐️ ból krzyża i pleców,

⭐️ bóle korzeniowe,

⭐️ ból promieniujący do pośladka,

⭐️ promieniowanie bólu do tylnej części uda,

⭐️ parestezje czuciowe,

⭐️ przykurcze mięśni,

⭐️ zaburzenia czucia w nogach,

⭐️ bóle nocne,

⭐️ niedowład mięśni prostujących stopę,

⭐️ opadanie stopy (zaczepianie stopy o podłoże),

⭐️ nietrzymanie moczu


5. JAK FIZJOTERAPIA MOŻE POMÓC👩🏼‍⚕️?

🔺 rozluźnienie pospinanych mięśni,

🔺 indywidualnie dopasowane ćwiczenia rozciągające i wzmacniające (wpływające na stabilizację).

🔺 odpowiednio dobrane ćwiczenia wzmacniające dno miednicy, mięśnie pleców,

🔺 zastosuje techniki rozluźniania mięśniowo-powięziowego,

🔺 terapia manualna na zablokowane stawy krzyżowo-biodrowe,

🔺 kinesiotaping,

🔺 techniki relaksacyjne,

🔺 praca z postawą ciała i oddechem.


6. POZYCJA ODCIĄŻAJĄCA:

Warto zaznaczyć, że jeśli pojawi się rwa kulszowa to możesz sobie dodatkowo ulżyć siadając w taki sposób jak zaprezentowano poniżej na zdjęciu. Pozycja powinna wyglądać następująco: Twoje stawy biodrowe muszą znajdować się wyżej niż stawy kolanowe. Doskonale sprawdzi się tu siedzenie na poduszce, ręczniku zwiniętym w rulon lub wałku. Stosuj taką pozycję przez minimum 10-15 minut codziennie lub kilka razy dziennie.


Zastosowane metody i ćwiczenia różnią się w zależności od powodu bólu i czasu jego trwania. Zupełnie inne metody wdrożymy przy rwie w fazie ostrej, a inne w fazie przewlekłej. Jeśli ten problem Cie dotyczy, udaj się jak najszybciej do fizjoterapeutki uroginekologicznej, która indywidualnie podejdzie do Twojego problemu i zastosuje odpowiednie techniki, aby Ci ulżyć w bólu. Poniżej przedstawiono przykładowe ćwiczenia w przypadku rwy kulszowej.


7. ĆWICZENIA NA RWĘ KULSZOWĄ W CIĄŻY:


ĆWICZENIE NR 1: PW: klęk podparty, dłonie znajdują się pod barkami, kolana pod stawami biodrowymi, RUCH: wykonaj naprzemienny ruch kołysania się w przed oraz tył, INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonuj przez 1-2 minuty.


ĆWICZENIE NR 2.

PW: klęk podparty, dłonie znajdują się pod barkami, kolana pod stawami biodrowymi, RUCH: wykonaj ruch wyprostowania w tył jednej nogi, tak aby palca były zadarte o podłogę - powinna czuć rozciąganie w całej nodze oraz pośladku - wykonuj delikatne pulsowanie w przód - tył, INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonuj przez 30-60 sekund, następnie zmień stronę.


ĆWICZENIE NR 3.

PW: skłon japoński, ręce wyprostowane do przodu, pośladki oparte o pięty, brzuszek pomiędzy udami, RUCH: wykonaj ruch przenoszenia rąk w prawo, przytrzymaj 30 sekund, wróć do pozycji wyjściowej, następnie przejdź rękoma w lewo i również przytrzymaj. Powinnaś czuć rozciąganie pleców oraz pośladków, INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonaj 10-15 razy na stronę.


ĆWICZENIE NR 4

PW: leżenie na prawym bok z oparciem na prawym przedramieniu, dłoń podtrzymuje głowę, RUCH: wykonaj ruch odwodzenia lewej nogi (ruch nogi w górę), INTENSYWNOŚĆ: wykonaj 15-20 powtórzeń na stronę, następnie przejdź do leżenia na lewym boku i powtórz ćwiczenie na drugą stronę.


ĆWICZENIE NR 5:

PW: siad na krześle z nogą zgiętą i ułożoną na drugiej nodze, RUCH: wykonaj ruch kołysania kolanem zgiętej nogi w górę i w dół, INTENSYWNOŚĆ: ćwiczenie wykonaj 15-20 razy, następnie zmień nogę i powtórz ćwiczenie.


PODSUMOWANIE:

Rwą kulszowa dotyczy większości kobiet w ciąży, jej dolegliwości bólowe mogą uprzykrzyć funkcjonowanie. Zastosowanie fizjoterapiii uroginekologicznej oraz sumienne wykonywanie ćwiczeń skutecznie zmniejszą ból oraz wzmocnią mięśnie.


Pozdrawiamy

Gabinet Kasia Dźwigała - Masaż i Fizjoterapia


mgr Kasia Kwiatkowska (Dźwigała) - fizjoterapeutka uroginekologiczna





57 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie