ROZEJŚCIE MIĘŚNIA PROSTEGO BRZUCHA, ROZSTĘP KRESY BIAŁEJ - CZY TO JEST TO SAMO?



Termin rozejścia mięśnia prostego brzucha jest to zaburzenie funkcjonalne oraz strukturalne pojawiające się głownie u kobiet, występuje również u mężczyzn oraz dzieci. Niewydolne są mięśnie, powięzi oraz zaburzona jest ich funkcja. Dysfunkcja objawia się odsunięciem prawej i lewej strony mięśnia prostego brzucha. Uwidacznia się także jako uwypuklenie w linii środkowej brzucha, podczas aktywacji mięśni brzucha (powstaje tak zwany stożek). Z dzisiejszego artykułu dowiesz się czym jest rozejście mięśnia prostego brzucha, keidy jest ono fizjologiczne, jakie są przyczyny powstawania, poznasz anatomię brzucha. Dowiesz się także jak samej zbadać w domu czy występuje u Ciebie rozejście, jak wygląda rozejście w ciązy oraz w trakcie połogu, dowiesz się czego absolutnie nie wykonywać jeśli występuje rozejście oraz dowiesz się jak fizjoterapia może pomóc przy tym schorzeniu.


CO TO JEST KRESA BIAŁA?

Kresa biała (łac. linea alba) jest to silne pasmo łącznotkankowe, które leży w płaszczyźnie pośrodkowej między mm. prostymi i przyczepia się u góry do wyrostka mieczykowatego (wyczuwalne zgrubienie na środku łuków żebrowych w linii środkowej ciała), u dołu — do spojenia łonowego. Poszerza się ono stopniowo od góry do pępka; w okolicy pępka jest mniej więcej dwa razy szersze (ok. 2—2,5 cm) niż u góry (ok. 1—1,5 cm). Ku dołowi znowu się zwęża i przyczepia się na górnym brzegu spojenia łonowego.


1. JAKIE SĄ PRZYCZYNY ORAZ CZYNNIKI RYZYKA ROZEJŚCIA MIĘŚNIA PROSTEGO BRZUCHA:

  • ciąża mnoga,

  • liczne, przebyte ciąże,

  • ciąża w wieku powyżej 35 lat,

  • ułożenie dziecka w macicy powoduje silne uwypuklenie brzucha,

  • wysoka waga urodzeniowa dziecka,

  • wielowodzie,

  • przedłużająca się akcja porodowa - długie oraz intensywne parcia,

  • przeciążenie organizmu po porodzie - zbyt szybki powrót do wykonywania prac domowych np. noszenie wózka, robienie zakupów, sprzątanie itp.

  • nadmierne uruchamianie tłoczni brzusznej np. podczas noszenia ciężarów (wózka, zakupów itp.)

  • nieprawidłowo dobrany trening, który będzie nadmiernie obciążał ścianę brzucha,

  • zbyt intensywny trening,

  • zbyt wczesny powrót do aktywności fizycznej po ciąży i porodzie,

  • nieprawidłowa technika ćwiczeń

  • drobna, wątła budowa ciała ciężarnej,

  • szybkie przybieranie na wadze,

  • nieprawidłowy wzorzec oddechowy,

  • zwiększone ciśnienie śródbrzuszne (chroniczny kaszel, zaparcia, przedłużające się wymioty, parcie w toalecie),

  • osłabione mięśnie brzucha (powierzchowne oraz głębokie mięśnie),

  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe,

  • przewlekły kaszel,

  • nieprawidłowa postawa ciała,

  • złe nawyki toaletowe (parcia w toalecie),

  • zaparcia,

  • nieprawidłowe napięcie dna miednicy.


2. U KOGO WYSTĘPUJE RMPB:

  • KOBIET W CIĄŻY🤰🏼: pojawia się u wszystkich kobiet w ciąży około 32-35 tygodnia ciąży. W trakcie ciąży, rosnące dziecko oraz powiększająca się macica powodują, że powłoki brzuszne ulegają rozciągnięciu. Coraz większa waga płodu, łożyska i wód płodowych, powoduje, że mięśnie brzucha zaczynają rozchodzić się na boki, a kresa biała się rozciąga,

  • KOBIET PO PORODZIE🤱🏼: po porodzie ściany brzucha są rozluźnione oraz wiotkie, jest to całkowicie naturalne. Potrzeba czasu - około 12 miesięcy, żeby odzyskać prawidłowe napięcie mięśni oraz żeby brzuśce mięśnia wróciły na swoje miejsce. Ten okres jest kluczowy w regeneracji i procesie rehabilitacji. Dlatego tak ważne są prawidłowe nawyki (podnoszenie dziecka, pozycja karmienia, korzystanie z toalety, pozycja podczas kichania/kaszlu),

  • OTYŁYCH MĘŻCZYZN 🍎🧔🏻‍♂️: rozejście występuje u otyłych mężczyzn, szczególnie typu męskiego - androidalnego (tkanka tłuszczowa gromadzi się głównie w okolicy brzucha). Taki typ sylwetki charakteryzuje się: szczupłymi ramionami oraz nogami orz nagromadzeniem tłuszczu na brzuchu. Taka sylwetka określana jest typem jabłka - w takim przypadku gromadzeniu się tłuszczu w na brzuchu powoduje kilkukrotnie wyższe ciśnienie w jamie brzucha niż normalnie. Takie działanie trwa 24 godziny na dobę,

  • DZIECI 👶🏻: występuje do 3 miesiąca życia. U dzieci główną przyczyną takiego stanu rzeczy będą wady postawy. Rozejście u dzieci objawia się bólem brzuszka i konieczna jest wizyta u fizjoterapeuty dziecięcego, który wspomoże aktywację brzucha, poprawi wyrównanie ciśnienia w jamie brzucha, co z kolei ułatwi trawienie.

  • U PALACZY 🚬: w przypadku kaszlu u palaczy ciśnienie w brzuchu podnosi się aż 10x! Palacze kaszlą bardzo często, kresa jest narażona i nie wytrzymuje - ulega rozciągnięciu lub pęknięciu,

  • SPORTOWCÓW PODNOSZĄCYCH CIĘŻARY 🏋🏻‍♂️: przyczyną są głównie nieprawidłowo wykonywana technika ćwiczeń siłowych (podnoszenie ciężarów), może również dotyczyć osób pracujących fizycznie.

3. JAK SPRAWDZIĆ CZY WYSTĘPUJE ROZEJŚCIE MIĘŚNIA PROSTEGO BRZUCHA: (dodać filmiki)

W gabinecie rozejście sprawdzamy za pomocą testów w trzech pozycjach :

* LEŻENIE NA PLECACH bez aktywności mięśni prostych brzucha

Pacjentka znajduje się w leżeniu na plecach, nogi zgięte w stawach kolanowych, stopy oparte o leżankę, ręce wzdłuż tułowia. Fizjoterapeuta swobodnie dotyka palcami powłok brzusznych. Jeśli szerokość pomiędzy brzuścami mięśni wynosi więcej niż 2 palce to mamy doczynienia z rozejściem.


* LEŻENIE NA PLECACH z aktywacją mięśnia prostego brzucha:

Pacjentka leży na plecach, nogi ugięte w stawach kolanowych, stopy oparte o leżankę. jedna ręka znajduje się pod potylicą, druga wzdłuż tułowia. Na znak fizjoterapeutki pacjentka proszona jest o napięcie mięśni brzucha. Fizjoterapeutka obserwuje w tym czasie powierzchnie brzucha, następnie palpacyjnie bada stan rozejścia. Jeśli występuje charakterystyczny stożek świadczy to o rozejściu mięśnia prostego brzucha.


* POZYCJA STOJĄCA: Pacjentka stoi luźno, na znak fizjoterapeuty proszona jest o odchylenie tułowia do tyłu. fizjoterapeutka w tym czasie obserwuje co się dzieje z brzuchem, czy pojawia się stok czy nie. Następnie fizjoterapeutka wykonuje badanie palpacyjne palcami, jak podczas odchylenia zachowują się mięśnie, na ile palcy, na jaką głębokość oraz czy palce są wypychane.


Dodatkowo od jakiegoś czasu w gabinecie znajdziecie aparat do USG, które jest najbardziej miarodajnym badaniem. Dzięki aparatowi USG w sposób szczegółowy ocenia się nie tylko szerokość kresy białej na różnych jej poziomach, ale i stan samej kresy (jej grubość, zachowanie ciągłości itp.), zachowanie mięśni w czasie aktywacji poszczególnych grup mięśniowych jak również zachowanie samej kresy w zależności od wykonywanych ruchów. Jest to również najbardziej porównywalna forma badania, która umożliwia monitorowanie postępów rehabilitacji oraz stałą modyfikację działań.


4. CIĄŻĄ I POŁÓG A ROZEJŚCIE MIĘŚNIA PROSTEGO BRZUCHA

Każda kobieta w ciąży posiada fizjologiczne rozejście kresy białej, która jest spowodowana rosnącą macicą, która rozciąga mięśnie ściany brzucha. Na rozejście mają również wpływ zmiany hormonalne. Pojawia się od 35 tygodnia ciąży i u większości regeneracja trwa około roku. Rozejście to jest całkowicie normalną rzeczą, dzieje się tak żeby przednia ściana brzucha (mięsień posty brzucha) poszerzyła się i wydłużyła, żeby pomieścić powiększającą się macicę razem z dzieckiem. W momencie porodu, gdy dziecko wydostaje się na zewnątrz w brzuchu mięśnie brzucha stają się rozciągnięte. Żeby wszystko wróciło na swoje miejsce i spełniało swoją funkcję potrzeba minimum kilku tygodni a nawet roku. W tym czasie jest największy szansa na przybliżenie brzuśców mięśnia do siebie oraz poprawienie funkcji brzucha. Dlatego tak ważna jest wizyta u fizjoterapeutki uroginekologicznej i praca z dysfunkcją. Bardzo ważne w tym okresie jest również wykonywanie prawidłowo wzorców ruchowych, żeby nie obciążać mięśni brzucha, miednicy, narządów wewnętrznych, kręgosłupa, czyli korzystanie z toalety, prawidłowe wstawanie z łóżka, kichanie oraz kaszel. Wskazówki jak te czynności wszystkie wykonywać znajdziesz w linku poniżej:


Po porodzie noszenie dziecka oraz karmienie go w złej pozycji (głównie siedząco-leżącej) niesamowicie obciążą wyżej wymienione struktury, dlatego tak ważne jest prawidłowe noszenie słodkiego ciężarka - niedługo pojawi się post, jak to prawidłowo robić. Rozejście mięśnia prostego brzucha to nie tylko zaburzenie samego mięśnia, to również brak prawidłowego napięcia całej ściany brzucha, nieprawidłowa postawa oraz złe oddychanie. Ryzyko powstawania rozejścia mięśnia prostego brzucha po ciąży może wynikać z:

- licznych ciąż,

- wieku mamy powyżej 35 roku życia,

- zbyt szybkiego powrotu do aktywności fizycznej po porodzie oraz nieprawidłowych ćwiczeń,

- ułożenia dziecka w macicy.


Na rycinie poniżej przedstawiono jak powstaje rozstęp mięśnia prostego brzucha podczas ciąży.


5. OBJAWY ROZEJŚCIA MIĘŚNIA PROSTEGO BRZUCHA PO PORODZIE.

  • układanie się brzucha w stożek przy podnoszeniu się z leżenia tyłem lub odchyleniu tułowia,

  • pozytywny test wykonany ok. trzeciej doby po porodzie,

  • widoczne i wyczuwalne ruchy jelit blisko powierzchni skóry,

  • u kobiet z małą ilością tkanki tłuszczowej na brzuchu widoczne zagłębienie w brzuchu – czasem pofałdowania skóry układają się w kształt rozejścia,

  • pacjentka zgłasza inny wygląd brzucha niż przed ciążą,

  • brzuch wieczorem lub po obfitym posiłku wygląda na ciążowy,

Dodatkowo u osób, u których występuje rozejście mięśnia prostego brzucha mogą pojawić się:

  • wzdęcia,

  • nietrzymanie moczu,

  • zaparcia,

  • biegunka,

  • hemoroidy,

  • modyfikacja kształtu talii i odstające dolne żebra,

  • ból podczas stosunku,

  • bóle pleców,

  • bóle w okolicy stawów krzyżowo-biodrowych,

  • bóle w okolicy okołokrętarzowej.


6. CZEGO UNIKAĆ ORAZ NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY RMPB

NAJCZĘSTSZE BŁĘDY PRZY RMPB- CZWGO UNIKAĆ❌:

  • nie wykonuj ćwiczeń wzmacniających mięsień prosty brzucha - brzuszków. Wykonywanie takich ćwiczeń powoduje wzrost ciśnienia w jamie brzucha, obciążają mięśnie dna miednicy oraz mięśni głębokich. Nie wykonuj również ćwiczeń wzmacniających mięśnie skośne brzucha, ponieważ ćwicząc je wpływasz na mięsień prosty i tylkom pogłębiasz problem,

  • unikaj ćwiczeń w pozycji podporu - plank/deska,

  • nie podnoś i nie dźwigaj ciężarów, jeśli musisz to zrobić przykucnij, napnij dno miednicy oraz mięsień poprzeczny brzucha a następnie robiąc wydech podnosząc ciężar jak najbliżej swojego ciała,

  • absolutnie nie korzystaj z pasów poporodowych oraz brzusznych - noszenie pasa powoduje wzrost ciśnienia śródbrzusznego, co powoduje obniżenie narządów oraz osłabienie mięśni dna miednicy,

  • unikaj parcia podczas korzystania w toalecie.


NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ❗️: (filmiki)

Klikając w bok zobaczysz filmiki przedstawiające prawidłowe pozycje podczas:

  • wstawanie z łóżka 🛏 (1)

  • podnoszenie ciężarów🏋🏼‍♀️ - np. dziecka (2+ 3)

  • kichania oraz kaszlu 🌬 (4)

  • mikcji oraz defekacji🚽 5+6)

  • postawy🧍🏻‍♀️ (7)


7. KONSEKWENCJE RMPB JEŚLI NIC SIĘ Z NIM NIE ROBI?

W PRZYPADKU, KIEDY NIC NIE JEST ROBIONE PRZY ROZEJŚCIU MOŻE WYSTĄPIĆ:

  • defekt kosmetyczny💄 - wystający brzuch tak zwany ,,brzuszek ciążowy, który nie zmniejsza się pomimo aktywności fizycznej oraz redukcji macy ciała,

  • nietrzymanie moczu i stolca💩💦🚽,

  • bóle odcinka lędźwiowego oraz krzyżowego ✝️ - brak wsparcia mięśni brzucha powoduje zaburzenie sylwetki. w tym hiperlordoze oraz nieprawidłowe ustawienie miednicy,

  • przepukliny w obrębie jamy brzucha,

  • utrudniony poród 🤰🏼🤱🏼- mięśnie brzucha nie współpracują w trakcie porodu,

  • problemy z mięśniami dna miednicy🪢,

  • zaburzenia związane z miednicą mniejszą🪣: nietrzymanie moczu, gazów, stolca, obniżenie narządów: pęcherza moczowego, cewki moczowej, macicy, pochwy, odbyty,

  • zaburzenia seksualne🚻,

  • obniżenie narządów wewnętrznych,

  • zaburzenia pracy narządów wewnętrznych🤢 🌬 - pogorszenie procesów trawienia, gazy, wzdęcia, zaparcia,

  • bóle brzucha➿,

  • zmniejszenie ruchomości przepony🗣🫁 oraz zablokowanie klatki piersiowem - problemy z oddechem.

8. FIZJOTERAPIA👩🏼‍⚕️🩺💊

Jeśli podejrzewasz, że występuje u Ciebie rozejście mięśnia prostego brzucha koniecznie zgłoś się do fizjoterapeutki uroginekologicznej. Z tym schorzeniem da się i wręcz trzeba pracować. Pamiętaj, że nie ma czegoś takiego jak uniwersały zestaw ćwiczeń przy RMPB.


Fizjoterapeutka zbada Twój stan, zaleci dostosowane ćwiczenia do stanu Twojego zdrowia i przeprowadzi odpowiednią fizjoterapię. Terapia w gabinecie składać się będzie głownie z:

🌸technik manualnych (na przeponie, na kości biodrowej, krzyżowej, spojeniu łonowym),

🌸terapii punktów spustowych (mięśni: zasłaniacza wewnętrznego, gruszkowatego, kulszowa-guzicznym),

🌸 technikach bezpośrednich na mięśniu prostym brzucha,

🌸 technikach trzewnych oraz terapii ruchem,

🌸 kinesiotaping.


Fizjoterapię przy rozejściu warto rozpocząć jak najszybciej! Jeśli jesteś w ciąży nie czekaj do porodu, fizjoterapia w trakcie ciąży pomoże przygotować do porodu oraz zapobiec pogłębianiu rozejścia. Po porodzie odczekaj 4-6 tygodni i udaj się na konsultację. Warto udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego, który przeprowadzi wywiad, badanie manualne, badanie obrazowe - USG.


PODSUMOWANIE:

RMBP/DRA nie jest tylko problemem kosmetycznym, ale przede wszystkim zaburzeniem strukturalnym oraz funkcjonalnym. Jest to nienaturalny odstęp pomiędzy prawą i lewą stroną mięśnia prostego brzucha w porównaniu do środka przedniej ściany brzucha w obrębie kresy białej. Rozejście jest fizjologiczne po 35 tygodniu ciąży. Może się zdarzyć tak, że rozejście samo się nie zamknie (brzuch ma na to 12 miesięcy), dlatego tak kluczowe jest udanie się do fizjoterapeuty po porodzie.


Pozdrawiamy

Gabinet Kasia Dźwigała - Masaż i Fizjoterapia


mgr Kasia Kwiatkowska (Dźwigała) - fizjoterapeutka uroginekologiczna

0 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie